Είστε εδώ: ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ  > ΝΕΑ  > 查看详情

Πρεμιέρα για τον «Ορφανό Τζάο» στο Εθνικό Θέατρο

  • πηγή:China Greece Times
  • ημερομηνία έκδοσης:2018-11-24 21:54:30
  • Προβολές:
  • 940
Της Ελένης Μπίλια

   
Η θεατρική παράσταση με τίτλο «Ορφανός Τζάο», η οποία αποτελεί συμπαραγωγή Ελλάδας - Κίνας παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 18 Νοεμβρίου 2018 στο Εθνικό Θέατρο της Αθήνας αφήνοντας το κοινό με εξαιρετικές εντυπώσεις και μεγάλο ενθουσιασμό. 
Ένα έργο «ζαζού», μια σκηνική σύνθεση πρόζας και ποίησης, χορού και παντομίμας, σκηνοθετημένο από τον σπουδαίο Κινέζο σκηνοθέτη Wang Xiaoying, -μέχρι πρότινος αντιπρόεδρο του Εθνικού Θεάτρου της Κίνας- και διασκευασμένο από τον Yu Qingfeng, αναδεικνύει όλες τις πτυχές των βαθύτερων σκέψεων και των συναισθηματικών διακυμάνσεων της ανθρώπινης συμπεριφοράς. 


 
Περιγράφει μια ιστορία από τη μακρινή εποχή της Δυναστείας των Τζιν, στην οποία ο αξιωματούχος Του Αν Γκου σφαγιάζει τον Πρίγκιπα της Δυναστείας των Τζιν και 300 μέλη της οικογένειας και της αυλής του, ξεκληρίζοντας όλη τη γενιά του. Μοναδικός απόγονος της Δυναστείας είναι το μωρό που κυοφορεί η πριγκίπισσα και το οποίο, έπειτα από εντολή του Του αν Γκου, θα σφαγιαστεί μόλις κλείσει ένα μήνα ζωής. Η πριγκίπισσα στην απελπισία της ζητά από τον γιατρό Cheng Yi να φυγαδεύσει το μωρό, να το δώσει σε ένα φιλικό της πρόσωπο και να το μεγαλώσει κρυφά απ’ όλους, έτσι ώστε κάποια στιγμή να πάρει εκδίκηση για το θάνατο της οικογένειάς του. Μετά από μια σειρά γεγονότων, ο νεογέννητος πρίγκιπας σώζεται, μεγαλώνει, παίρνει την κατάλληλη μόρφωση και αφού ανακαλύπτει την καταγωγή του, παίρνει εκδίκηση για τις σφαγές του Του αν Γκου. 


 
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τρόπος που βιώνει ο θεατής την έννοια του οικογενειακού δράματος, της αλαζονικής εξουσίας και σκληρότητας, την αυτοθυσία του γιατρού που σώζει το μωρό, την απώλεια, την εκδίκηση αλλά και την τύφλωση και την έπαρση, που πολλές φορές απορρέει από την εξουσία και τη δύναμη. Η παράσταση, εκτελεσμένη τόσο από Κινέζους όσο και από Έλληνες ηθοποιούς, καθένας από τους οποίους παίζει το ρόλο του στην μητρική του γλώσσα, αποτελεί μια εξαιρετική συνεργασία των δύο πολιτισμών, ενώ η εναλλαγή των κινεζικών με τα ελληνικά δεν αποτελεί κανένα εμπόδιο στην κατανόηση της πλοκής. Οι ηθοποιοί, τόσο αρμονικά συνδεδεμένοι μεταξύ τους, που παρότι μιλούν δύο διαφορετικές γλώσσες, δίνουν την εντύπωση ότι καταλαβαίνουν και την παραμικρή λέξη και συνεχίζουν τα λόγια τους με απίστευτη ακρίβεια. 


 
Η συγκεκριμένη τραγωδία, παρουσιασμένη ελαφρώς διασκευασμένη στην παράσταση, έτσι ώστε να προσαρμοστεί στις συνθήκες, έχει ως κεντρικό της άξονα την εκδίκηση και γύρω απ΄αυτή στήνεται όλη η πλοκή. Το αρχικό κείμενο χρονολογείται από τον 13ο αιώνα και αποδίδεται στον δραματουργό Ji Junxiang, που έζησε στην περιοχή της Δυναστείας Yuan. Αποτελεί το πρώτο κινεζικό έργο που μεταφράστηκε σε κάποια ευρωπαϊκή γλώσσα όταν ο Ιησουίτης πατέρας Joseph Henri Marie de Premare μετέφρασε την τραγωδία στα γαλλικά το 1731. 
Λίγα χρόνια αργότερα, μεταφράστηκε και στα αγγλικά και τα ιταλικά ενώ δεν ήταν λίγοι εκείνοι που εμπνεύστηκαν από την υπόθεση και έγραψαν παρόμοια έργα ή διασκευές του κινεζικού. Μερικοί απ’ αυτούς ήταν ο Βολταίρος, ο οποίος, βασιζόμενος στον «Ορφανό Τζάο», έγραψε το  «L’Orphelin de la Chine», ο Μεταστάζιο και ο Γκαίτε με μια ημιτελή εκδοχή του.
Ένα έργο ορόσημο για την κινεζική λογοτεχνία, μια ιστορία που αγαπήθηκε πολύ απ’ όλο τον κόσμο και γνώρισε αναρίθμητες αναβιώσεις στο θέατρο, την όπερα, το χορό, ακόμη και τον κινηματογράφο, παρουσιάζεται στο ελληνικό κοινό στο πλαίσιο της διμερούς διακρατικής συμφωνίας των Εθνικών Θεάτρων Κίνας και Ελλάδας. Την ίδια περίοδο στο Μajestic Theatre και το Grand Theatre της Σαγκάης παρουσιάζεται η ελληνική τραγωδία «Ηλέκτρα» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού, στην οποία Κινέζοι ηθοποιοί ενσαρκώνουν όλους τους ρόλους. Τέσσερις συνολικά παραστάσεις της «Ηλέκτρας» θα δώσουν μια μικρή γεύση από το αρχαίο ελληνικό θέατρο στους Κινέζους θεατές. Η δράση αυτή αποτελεί ισχυρή προσπάθεια για τη δημιουργία μιας γέφυρας μεταξύ των πολιτισμών. 
Τέτοιου είδους ανταλλαγές μεταξύ των δύο χωρών αποδεικνύουν έμπρακτα ότι η τέχνη δεν έχει σύνορα αλλά μπορεί να φέρει δύο πολύ μακρινούς πολιτισμούς πολύ κοντά και να αμβλύνει όλες τις δυσκολίες, που προκαλεί η διαφορετικότητα. Η τέχνη αποτελεί μια κοινή γλώσσα, έναν κοινό τρόπο επικοινωνίας και μια τεράστια ευκαιρία για επαφή των λαών. 


 
Αξίζει να σημειωθεί ότι η παράσταση του «Ορφανού Τζάο» θα πραγματοποιείται μέχρι τις 2 Δεκεμβρίου 2018 στο Εθνικό Θέατρο, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, περιμένοντας το κοινό να απολαύσει αυτό το αριστούργημα από Έλληνες και Κινέζους ηθοποιούς.