Είστε εδώ: ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ  > ΝΕΑ  > 查看详情

Ευθύμιος Τσικνής: Μια 60χρονη πορεία στη φωτογραφία

  • πηγή:Eleni Mpilia
  • ημερομηνία έκδοσης:2018-06-18 22:12:25
  • Προβολές:
  • 325


Ο Οδυσσέας που κρατά μια κάμερα
Ευθύμιος Τσικνής: Μια 60χρονη πορεία στη φωτογραφία

 
Συνάντηση με τον κύριο Ευθύμιο Τσικνή, τον Πρόεδρο του Σ. Ανταποκριτών Διεθνών ΜΜΕ Ελλάδος.
 
Ο κύριος Ευθύμιος Τσικνής είναι Πρόεδρος του Σ. Ανταποκριτών Διεθνών ΜΜΕ Ελλάδος και επαγγελματίας φωτοειδησεογράφος. Στην εξηκονταετή καριέρα του έχει ταξιδέψει σε πάνω από 150 χώρες, καθιστώντας τον έναν σύγχρονο Οδυσσέα στην κάλυψη δημοσιογραφικών αποστολών. Όπως ακριβώς οι Έλληνες συγγραφείς Νίκος Καζαντζάκης και Πατρίκιος Λευκάδιος Χερν που άρχισαν τα ταξίδια τους από την Ελλάδα, τον γενέθλιο τόπο του δυτικού πολιτισμού, φτάνοντας στον γενέθλιο τόπο του ανατολικού πολιτισμού. Όλοι αυτοί ήταν άνθρωποι, που ταξίδεψαν κάπου πολύ μακριά ψάχνοντας την ιδιαιτερότητα άλλων τόπων και άλλων πολιτισμών, που θα μπορούσαν να αποτελέσουν την άλλη Ιθάκη τους. Ο κύριος Τσικνής έχει βρει μια μακρινή Ιθάκη στην Κίνα.


Για αυτούς τους ανθρώπους, «που έχουν πολύ δυνατά πόδια», υπάρχει πάντα μια διπλή πατρίδα, μια διπλή Ιθάκη.

Εκφράζουμε τις ευχαριστίες μας σε αυτούς τους Έλληνες, που φέρνουν ελπιδοφόρα πιο κοντά τους δύο λαούς. Τα αισθήματά τους είναι βαθιά και ειλικρινή. Αναβλύζουν ορμητικά από τα έγκατα της ελληνικής γης και της άγραφης ιστορικής μνήμης. Χτίζουν μια γέφυρα Φιλίας σε στέρεα θεμέλια, επιτρέποντας σε Κινέζους και Έλληνες να περάσουν στην αντιπέρα όχθη με σεβασμό και αγάπη στις αξίες του καθενός.

Τα αισθήματά τους για την Κίνα είναι σαν μια κρυστάλλινη άνοιξη, που αντανακλά το απύθμενο γαλάζιο της θάλασσας και το λαμπερό μπλε του ουρανού της Ελλάδας.

 
 
 
Ο Ευθύμιος Τσικνής έχει μία εξαιρετική πορεία στη φωτοειδησεογραφία, ως ελεύθερος ανταποκριτής γερμανικών περιοδικών στην Ελλάδα («Stern», «Der Spiegel», «
ADAC», «Neue Revue», κ.ά.), ως συνεργάτης του Ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών (στην Εθιμοτυπία, στην ιδρυτική ομάδα ενημέρωσης, στα περιοδικά του ΥΠΕΞ «Αθηνά» και «Sport Light», κ.ά.) και ως ελεύθερος φωτορεπόρτερ.
 
Στην 60χρονη διαδρομή του είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει μέσα από το φακό του τα σημαντικότερα γεγονότα και πρόσωπα, που διαμόρφωσαν την ιστορία του σύγχρονου ελληνικού κράτους.
 
Έχοντας τραβήξει πάνω από 100.000 αρνητικά, θεώρησε υποχρέωσή του να διαφυλάξει την ιστορική μνήμη τους για τις επόμενες γενεές και έτσι δημιούργησε το «Ιστορικό Φωτογραφικό Αρχείο Νεώτερης Ελλάδας». Ένα μη κερδοσκοπικό οργανισμό που ενίσχυσε και με πρωτογενές φωτογραφικό υλικό, ακόμα και σε γυάλινες πλάκες, άλλων ελεύθερων επαγγελματιών φωτοειδησεογράφων, οι οποίοι δραστηριοποιούνταν από τις αρχές μέχρι τα τέλη του 20ου αιώνα (Βαλκανικοί Πόλεμοι, Μικρασιατική Καταστροφή, Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, Δικτατορία κ.ά.).
 
* * * * *
 
-1. China Greece TimesΓνωρίζουμε ότι διατηρείτε πολύ καλές σχέσεις με τους Κινέζους. Θα μπορούσατε να μας πείτε πότε και πώς δημιουργήθηκε αυτού του είδους η σχέση;
 
Ευθύμιος Τσικνής: Στη δεκαετία του ’50, όταν το βράδυ πήγαινα στο Νυκτερινό Γυμνάσιο, την ημέρα εργαζόμουν στο μεγαλύτερο Φωτοειδησεο-γραφικό Πρακτορείο Επικαίρων, την «Ένωση», που τροφοδοτούσε το 80% του ημερήσιου και περιοδικού Τύπου στην Ελλάδα, καλύπτοντας και το ενδιαφέρον του διεθνούς Τύπου.
 
Εκεί, είχα την ευκαιρία να γνωρίσω, όχι μόνο ανθρώπους του Τύπου, αλλά των Τεχνών και των Γραμμάτων, όπως τον Γενικό Διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών Νίκο Συνοδινό. Έναν σοφό και κοσμογυρισμένο λόγιο, που μου πρωτομίλησε για την Κίνα. Είχε παρακολουθήσει στα κινηματογραφικά επίκαιρα τους Κινέζους να καλλιεργούν τη γη τους με ξύλινα εργαλεία. Έδειχνε εντυπωσιασμένος από το λαό ενός μακρινού τύπου, που έκανε πράξη στην καθημερινότητά του τις διδαχές ενός πολιτισμού χιλιετηρίδων, με στωικότητα και εργατικότητα. Ήταν βέβαιος ότι η πνευματική υποδομή τους θα τους καθιστούσε πρωταγωνιστές στο παγκόσμιο γίγνεσθαι. Κάτι που γίνεται στην εποχή μας!
 
Τότε, στην Ελλάδα, οι σχετικές εκδόσεις για την Κίνα ήταν ελάχιστες. Πολυτιμότερη ήταν για μένα αυτή του Νίκου Καζαντζάκη, που ως απεσταλμέ-νος δημοσιογράφος της εφημερίδος «Ακρόπολις» (1935) είχε καταγράψει τις ταξιδιωτικές εμπειρίες του στο ιστορικό-λογοτεχνικό έργο του με τίτλο: «Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία – Κίνα» (1938).

 
 
-2. China Greece Times: Θα μπορούσαμε να πούμε ότι ήταν μία «καρμική» σχέση;
 
Ευθύμιος Τσικνής: Νομίζω ναι. Γιατί την περίοδο της 7ετούς Δικτατορίας στην Ελλάδα, βρέθηκα εργαζόμενος στις ΗΠΑ, όπου συνεργάστηκα με Κινέζους, γνώρισα περισσότερα για τις συνήθειες και τον τρόπο σκέψης τους. Διαπίστωσα πόσα πολλά κοινά σημεία έχουμε και πώς συνδεόμαστε μεταξύ μας, όπως οι κρίκοι μιας αλυσίδας. Θα αναφερθώ σε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Καταγόμε-νος από μία αγροτική οικογένεια, άκουγα συχνά τους γονείς μου να λένε ότι οι νόμοι της Φύσης, του Θεού, είναι γραμμένοι στην καρδιά μας και οφείλουμε να τους σεβόμαστε, ως αναπόσπαστο τμήμα τους σε συνεχή ροή. Χιλιετηρίδες πριν, ο Κομφούκιος είχε πει ότι στους κόλπους του Σύμπαντος όλα τα όντα, από το μικρόκοσμο μέχρι το μακρόκοσμο, έχουν λόγο ύπαρξης και παίζουν διαδοχικά, όπως ο ήρωας, ενεργητικό ή παθητικό ρόλο, ως υποκείμενο ή αντικείμενο.

 
 
-3. China Greece Times: Νομίζετε ότι η προσωπική σχέση σας με τους Κινέζους οφείλεται στην κοινή θεώρηση της αντίληψης των ιδεών μεταξύ των δύο λαών;
 
Ευθύμιος Τσικνής: Και όχι μόνο. Ως φωτογράφος, που διαχειρίζεται την εικόνα, με γοητεύει ο τρόπος γραφής τους, καθώς απεθύνεται στην όραση. Η χρησιμοποίηση των φωνητικών στοιχείων με αυτόν τον ιδιαίτερο τρόπο, επιτρέπουν στα εικονο-γράμματα και τα σύμβολα να «μιλούν στα μάτια», επιτυγχάνοντας την απελευθέρωση από την καθομιλουμένη γλώσσα. Είναι όχι απλά εντυπωσια-κό, αλλά μαγικό!
 
-4. China Greece Times:  Έχετε παρουσιάσει στην Κίνα δουλειά σας σε σειρά εκθέσεων και γίνατε αποδέκτης θερμών σχολίων από Κινέζους επισκέπτες. Πότε ξεκινήσα-τε;
 
Ευθύμιος Τσικνής: Το 2000, στα πλαίσια του εορτασμού για τη νέα χιλιετηρίδα, έλαβα μία πρόσκληση από το Υπουργείο Πολιτισμού της Κίνας, να συμμετέχω μαζί με 50 φωτογράφους από αντίστοιχες χώρες, σε μία έκθεση για τα «Θαύματα της Φύσης» στον τόπο καταγωγής μας. Ακολούθησαν και άλλες εκθέσεις μου, όπως «Φωτογραφικές αναφορές από την αρχαία και σύγχρονη Αθήνα», «Προετοιμασία της Αθήνας για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004», «Αθήνα, Ολυμπιακή Έκφραση 2004», «Ολυμπιακή Εκεχειρία», «Ελλάδα-Κίνα: 30 Χρόνια Διπλωματικών Σχέσεων».
 
-5. China Greece Times: Πώς βιώσατε την εμπειρία των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004;
 
Ευθύμιος Τσικνής: Όχι μόνο για μένα, αλλά για τους περισσότερους Έλληνες, ήταν μία συγκλονιστική εμπειρία. Γι’ αυτό και πήρα την πρωτοβουλία να συγκεντρωθεί σχετικό φωτογραφικό υλικό συναδέλφων φωτοειδησεογράφων Ξένου Τύπου, με ιδιαίτερη έμφαση στους Παραολυμπιακούς Αγώνες και την Ολυμπιακή Εκεχειρία (2006).
 
Πάνω από 500 φωτογραφικά καρέ, λιγότερο γνωστά στο ευρύ κοινό, συγκε-ντρώθηκαν σε έναν συλλεκτικό τόμο, με πληροφοριακό και οπτικό υλικό για τις εγκαταστάσεις διεξαγωγής των αθλημάτων, που είχα την ευκαιρία να τραβήξω στη διάρκεια της προετοιμασίας τους. Αποτελεί την παρακαταθήκη της συλλογικής προσπάθειας των Ελλήνων για τις νεότερες γενεές. Η έκδοση, και στην κινεζική γλώσσα, παρουσιάστηκε στο Πεκίνο, στο 1ο Πανεπιστήμιο, στη διάρκεια Ημερίδας για την «Ολυμπιακή Εκεχειρία», στην οποία, μεταξύ των ομιλητών, ήταν και ο αείμνηστος Πρέσβης Yang Guangsheng (Σεπτέμβρι-ος 2006).
 
-6. China Greece Times: Με τον Πρέσβη Yang Guangsheng διατηρούσατε μία ζεστή φιλία. Πώς θα τον περιγράφατε;
 
Ευθύμιος Τσικνής: Ήταν ένας ιδιαίτερα χαρισματικός άνθρωπος, που συνέβαλε ουσιαστικά στη σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ του κινεζικού και του ελληνικού λαού. Ευφυής, με πολιτική σκέψη και διορατικότητα, με πολύπλευρη εκπαίδευση και παιδεία, στάθηκε λάτρης του αρχαίου και σύγχρονου ελληνικού πολιτι-σμού.

 
 
Επιδίωξε να μάθει την ελληνική γλώσσα όταν υπηρετούσε στην Πρεσβεία της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στη Σόφια από Έλληνες βετεράνους του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, που ζούσαν εκεί, ώστε να είναι σε θέση να διαβάσει στο πρωτότυπο τα κείμενα των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων. Στη συνέχεια, η 8ετής παραμονή του στην Κύπρο και η 14ετής στην Ελλάδα, ως Πρέσβης, τον οδήγησε στη διεξοδική μελέτη της ελληνικής γλώσσας, καθιστάμενος άριστος γνώστης της.

 
 
Ήταν δε τόσο ευρεία η αποδοχή της προσφοράς του σε όλα τα επίπεδα, ώστε βρήκε ένθερμους υποστηρικτές και αρωγούς όπως τον Καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλο– όταν, επιστρέφοντας στην πατρίδα του, ίδρυσε την έδρα Νεοελληνικής Γλώσσας στο 1ο Πανεπιστήμιο του Πεκίνου. Στα πλαίσια, μάλιστα, των εκδηλώσεων του Σ. Ανταποκριτών Διεθνών ΜΜΕ Ελλάδος, για την Ελληνοκινεζική Φιλία, θα τον τιμήσουμε ως Μεγάλο Φιλέλληνα.

 
 
-7. China Greece Times:  Έχετε ταξιδέψει για τη δουλειά σας σε πάνω από 150 χώρες. Πώς θα χαρακτηρίζατε τον εαυτό σας;
 
Ευθύμιος Τσικνής: Θεωρώ ευλογία Θεού ότι είχα την ευκαιρία να ταξιδέψω και να γνωρίσω άλλους τόπους και ανθρώπους, ξεχωριστούς πολιτισμούς. Ποτέ δεν φανταζό-μουν όταν ξεκινούσα, ότι θα βρισκόμουν ως απεσταλμένος του ταξιδιωτικού περιοδικού
ADAC στην Αφρική ή την Ασία, ότι ως μέλος δημοσιογραφικών αποστολών θα ακολουθούσα τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωστή Στεφανό-πουλο, Υπουργούς Εξωτερικών κ.ά., από τον Καναδά και τις ΗΠΑ, μέχρι την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία.
 
-8. China Greece Times: Τι θεωρείτε πρόκληση στη δουλειά σας;
 
Ευθύμιος Τσικνής: Πρόκληση δεν είναι να κρατήσω μέσα από το φακό μου στιγμές της εικόνας, που συχνά διαρκούν λιγότερο και από μία ανάσα. Γιατί όλα κρίνονται στην ταχύτητα, την τεχνική και την εμπειρία. Πρόκληση είναι να κρατήσω κάτι από την ψυχή της εικόνας στο χρόνο και το χώρο, που θα αποτελεί και ιστορική μαρτυρία. Αντιμετωπίζω πλέον τη φωτογραφία ως «μαρτυρία», ως συνοδοιπόρο του ιστορικού, που θα του παρέχει τα τεκμήρια για την καταγραφή της Ιστορίας.
 
Θα αναφερθώ, ως παράδειγμα, στις φωτογραφικές εκθέσεις που πραγματο-ποιήσαμε ως «Ιστορικό Φωτογραφικό Αρχείο Νεότερης Ελλάδας» σε πόλεις ολόκληρης της ελληνικής επικράτειας, για τις «Θυσίες της Ελλάδος στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο». Η ανάδειξη πρωτογενούς υλικού στάθηκε η αφορμή να φωτίσουμε και άγνωστα σημεία μιας επώδυνης περιόδου για τον τόπο μας. Και όχι για την αναμόχλευση παθών, αλλά γιατί όταν δεν γνωρίζουμε το πα-ρελθόν μας, δεν μπορούμε να κρίνουμε και να συγκρίνουμε. Καταδικάζουμε τους νέους ανθρώπους να επαναλάβουν τα λάθη μας στο παρόν και το μέλλον τους.
 
-9. China Greece Times: Πώς σκοπεύετε να αξιοποιήσετε περαιτέρω το αρχείο σας, ώστε να γίνει αποδέκτης του το ευρύτερο κοινό;
 
Ευθύμιος Τσικνής: Σχεδιάζω μία έκδοση με τη συμπλήρωση 60 Χρόνων στην Φωτοειδησεο-γραφία, στην οποία θα συγκεντρώσω κάποια από τα χιλιάδες αρνητικά, στα οποία θα ξετυλίγονται Στιγμές της Ιστορίας μας.
 
Παράλληλα, βρίσκομαι στο στάδιο προετοιμασίας για τη συγκέντρωση υλικού της «Ιστορίας Ενός Αιώνα Ελληνικής Φωτοειδησεογραφίας, 1900-2000», ως φόρο τιμής σε συναδέλφους με σημαντικό έργο, κάποιους από τους οποίους είχα την τιμή να γνωρίσω. Στόχος μου είναι να αποσταλεί δωρεάν σε σχολικές βιβλιοθήκες της Ελλάδας και του εξωτερικού.
 
-10. China Greece Times: Η Κίνα και η Ελλάδα έρχονται όλο και πιο κοντά τα τελευταία χρόνια. Ένα μεγάλο εγχείρημα αποτελεί και η ύπαρξη της ναυτιλιακής εταιρείας COSCO. Ποια είναι η γνώμη σας γι’ αυτήν και τι πιστεύετε για το μέλλον των δύο χωρών;
 
Ευθύμιος Τσικνής: Πιστεύω ότι η μεγάλη αυτή εταιρεία συμβάλλει εποικοδομητικά στην οικονομική ανάπτυξη των δύο χωρών και αναβιώνει με σύγχρονο τρόπο τους «Δρόμους του Μεταξιού». Είναι απλό, όταν μία πίττα μεγαλώνει, παίρνουν όλοι μεγαλύτερο κομμάτι.
 
Θεωρώ ότι το μέλλον των δύο χωρών θα γίνεται όλο και καλύτερο, γιατί οι Κινέζοι διαθέτουν και καλλιεργούν σταθερές βάσεις μέσα και από την ενσωμάτωση και της ελληνικής κλασικής παιδείας στην εκπαίδευσή τους.
 
Προσωπικά, θαυμάζω τον Κινεζικό Λαό για την οξυδέρκεια, την Αξιοπρέπεια και την Υπομονή του, που δρα την κατάλληλη στιγμή και με τον κατάλληλο τρόπο, χωρίς να εγκαταλείπει ποτέ τις πολιτισμικές καταβολές του, που τιμούν τον Άνθρωπο.